31 March 2011

karipap pos laju




selamat malam semua!!


hoh . arini aku nk update pasal karipap abah aku . wow!! abah aku buat karipap beb . pestime aku tgk abah aku buat kueh . atau lebih tepat skali, abah meng'konker' dapur . heh . abah korang reti buat kueh tak??? haha . ok2 . meh aku cite apa yang dah terjadi tadi .


sepanjang aku duk umah, aku dh mcm jadi usahawan berjaya dh . tolong adek jual eskem mesia dengan karipap . jual kat umah je pun . tapi,perghh~tak sempat bontot aku nak panas, de jer budak sekolah dtg nk beli eskem ngan karipap abah . huh~


nak dijadikan ceritanya, petang tu, abah de tnya aku, nk suh aku buat label tuk karipap frozen die . die nk suh aku design . then, aku pun designkan lah . lebih kurang macam ni lah design nye


semua tu abah yang bagi nama, n segala-galanya, abah yang suh letak . huhu . then, design ni la yang abah nk letak kat plastik karipap frozen die tu . haha . amacam? ok tak? ok laaa kan . almaklumla, baru nk mencuba-cuba . abah semangat, so, anak die pun bagi semangat lah . huhu .


then, aku dengan gatal nye, pegi la iklan kan karipap abah ni dekat FB group bisnes Hira' [Hira' ni sek lama aku dulu, senior bukak group ni supaya kami mudah nak berkomunikasi sesama Alumni dan utk sapa2 nk promote bisness die] . ecehhh~ aku ingat, sesaje jer nk iklan kan . mana la tau satu hari nanti ada sape2 nak order ke . haha . tapi takde la aku expect ade customer dlm masa yang terdekat . sebab, baru je planning sikit-sikit . huhu .


tetibe, dlm pukul 6 lebih, baru nak lepak-lepak tengok cite baru kat tv3 kul 7 tu, then, ade calling . tengok no, tak kenal . aku ni, kalo no tak kenal mmg malas gila nk angkat . tapi angkat jer la kan



"ni fikriyyah mahfuudzah ye?"

"errrr~ ye saya . sape ni ek"

"ni waie . hira' batch 1 . nak tanya cikit lah"

"oh ye? pasal apa ye?"
*sambil fikir, sapa lak bdak batch 1 yang aku kenal ni*

"ada buat karipap eh . kalau saya nak order harini boleh?"

"errrr . hah? nak karipap??"
*time ni blur lagi ni, smbil pandang kat mak*

"boleh-boleh . nak berapa ye?"

"kalau saya nak 100 biji boleh?"

"errr~ boleh-boleh . nak bila ye?"

"dalam pukul 8 mlm boleh? dekat sek 13, dekat dengan rafi"

"oh2 . boleh-boleh . nanti saya hantar ke sana"



hah! amek ko! tibe2 ade customer daaaa . nak 100 lak tu . terus pegi tengok stock karipap abah . kira-kira, cuma ade dalam 80 biji je . demmmm! camane ni nak cukup kan 100 . dah laa dengan terbagi salah harga kat abg waie tu sebab tade kalkulator . almaklumla, aku ni lembab sikit bab-bab nak mengira ni . dah pulak, mak kelam kabut call abah suh balek umah tolong siapkan 100 biji karipap dlm masa yang singkat . dah bantai gelak ngan mak kat dapur . terkejut campur gembira sebab da de customer . aku ngan mak pi la gorengkan karipap-karipap tu . tak cukup, tapi nasib baik ade karipap lain, so, tambahkan je . tapi karipap-karipap tu lebih besar sikit dari karipap-karipap abah . mak kata, takpe .


dah habis menggoreng, cari tempat nak letak karipap tu . haha . lawak gile . nak buat bisness tapi tak prepare lagi . tak ke sengal gile . dah pulak nak mencari tempat nk letak karipap tu . last-last abah amek kotak "pos laju" . hahahaha!!! satu umah gelak bila abah kuarkan kotak tu . mana ada orang letak kueh dlm kotak pos laju!!! hahahaha . tapi nak buat camana kan, terpaksa lah .


da settle packing semua, aku ngn mak siap-siap solat then terus gerak pegi ke alamat yang abg waie kasi tu . ooppps! upenya tu alamat NASYEED.COM daaa . haha . kami sampai sebelum kul 8 mlm . beberapa minit sebelum kul 8 . on time tau!! keh keh keh .



"bang, sori ea . kotak tade, ade kotak ni je . hehe"

"eh, takpe2 . nah 30 inggit"

"eh bang, 25 inggit je"

"takpe, abg bg 30 sebab, semangat!"

"ehehehe . terima kasih ye"

"sama-sama"

"batch 10 eh?"

"haah bang"

"okey . terima kasih ye"

"sama-sama"




dah dapat duit, terus lari-lari pegi kat mak sambil gelak-gelak . pastu cite kat mak yg abg tu bagi rm30 . haha . mak gelak . tapi, kami rasa gembira jugak la . pestime kan . seronok . cuma banyak kekurangan yang perlu diperbaiki lagi . hehe .







ok lah . nak tido dlu . en.chubby dah ajak tido . tata semua!!



3 komen anda:

Silent Thinker said...

td baru je makan karipap..roomate buat..hee

LAVENDERIES SHAYLEE said...

hehe.. :)

cacing said...

fuh! busineeswomwn berjaya ni.... bagus2.. teruskan berusaha... bagi cacing free satu buleh? heeee

p/s-caicng polo sini gak!

Post a Comment