11 February 2011

:: dia telah pergi menghadap ILAHI ::

setiap yg bernyawa PASTI akan mati


Little girl


bila? dimana? bagaimana??
hanya DIA yg mengetahuinya . berdoa lah supaya kita mati dlm keadaan yg baik .

semalam, sedang berbaring-baringan sambil main facebook sbb br habes exam dat day, suddenly got call from mummy . ingat mak call sbb nk ckp "mak dh masukkan duit", takpun ade sumthing yg die nk tnye aku or nk story pape . but, bila angkat, terdengar suara mak menangis sedih teresak2 . hati da cuak . hati dah berkate sesuatu "asal lak ni?", "abah buat hal lg ke?" . bermacam2 persoalan keluar di minda . tetapi sesuatu yg x kuduga ......

"zahhh....makcik nah dah meninggal...." suara mak terketar2 smbil nngis .

"hah? makcik nah mana mak?" tnye ku smbil pale ligat pikir makcik mana plak yg meninggal ni

"makcik hasnah pakcik yusuf la..."

"innalillah...bila? knp? sakit apa? knp tibe2?" macam2 persoalan ku lontarkan kt mak.

"mak pun tak tau....mak sedihhh sgt ni..makcik nah meninggal kat rumah die tadi...mak call abah x dapat"

"hmmmmmm..." aku speechless, rasa sedih sgt2, air mata bergenang

"mak nk pegi umah makcik nah kjap...nak tgk kali terakhir"

"ok mak . nnti apa2 bgtau ye"


Little girl

aku speechless . xtau pe respon yg patut aku bg . tp apa yg pasti, aku terkejot, sedih . tibe2 teringat wajah arwah yg cantik, mulus, comel . arwah sgt baik dan sopan sepanjang aku kenal beliau . arwah seorg cikgu akaun . oh ye, lupe nk ckp, arwah ni sbnrnye jiran depan umah aku . rasanya dh lama tak nmpak arwah sblm ni, ke aku yg terperuk je kat umah slama ni?? hmmm.. tp . apa yg pasti, arwah br je lepas operation breast cancer last year . i tought she's getting better. but, lupa plak yg cancer ni xkan sepenuhnya OK . it will come back . Allah lebih sygkan arwah . beliau pergi dulu mengadap Ilahi .


lihat, Allah boleh amek kite bila2 masa saje, tak kira time tu kite katne . xkira time tu umo brp . tak kira masa, takkan cepat takkan lambat walaupun sesaat . jugak tak kira kite tgh buat apa pun . when HE said "now is the time" then, malaikat maut akan segera tunaikan tanggungjwabnya . masa tu, kita akan terus menghadap Ilahi . segala amalan akan dihitung . baik banyakkah? atau buruk yg paling byk?? semua bergantung pada apa yg kite buat sekarang ni .


aku sbnrnye, takut bila dgr ade sumone meninggal . sedih . dan sbb aku rasa, aku masih belum bersedia utk mati . byk lagi amalan yg tertangguh, byk lg yg aku belum tunaikan . rasa takut bila terfikirkan tentang kematian .

Little girl



semoga keluarga arwah tabah dan kuat . hopefully . insyaAllah



0 komen anda:

Post a Comment