14 July 2011

zaman persekolahan 4 [puasa oh puasa]


Assalamualaikum semua dan selamat malam!



hehe . pekaba??



sedar tak sedar dah nk masuk bulan Ramadhan kn? if im not mistaken, 31/7 ni kan stat pose?? bercakap tentang puasa, bila korg semua belajar puasa?? haaaa! ada yg dh mula puasa masa sekolah tadika *time ni pose separuh ari*, sekolah rendah? *kdg2 yang yok* . hehe .



ok . cakap tentang puasa ni, actually ada byk kenangan masa aku kecik-kecik dlu . nak tau?? hehe . mende ni, masih segar diingatan lagi . masa tu aku sekolah rendah . kalo tak silap masa tu darjah 4 . family aku, terutamanya abah . selalu train kitrg puasa dari kecik . huhu . macam biasa lah, bila puasa ni, penat, letih, dahaga, lapar . semua ada . nak dijadikan cerita, sekolah ren aku ni actually dekat jer . jalan kaki 5 min da sampai . memang kalo nk balek rumah tu, senang sgt lah org kata . haha .



ada 1 hari tu, aku berpakat dgn sorg mmbr aku ni nak bukak puasa . time rehat ke 2 jer, aku ngan member berlari2 balek rumah aku . cikgu suh solat kat surau, kitrg malas, terus balek rumah . sesampai jer rumah, mmg letih gila lah, sbb kene berlari dari cikgu nampk . haha! sampai jer rumah, terus bukak peti ais . perghhhh~tibe2 kan nampak 1 botol coke yg sejukkkk dlm peti ais tu . then, aku tnye mmber tu, betul ke nk minum ni *tgh rasa serba slh* . then mmber confirm nk bukak pose . aku pas air tu kat dia . dgn semangatnya, die bukak penutup air tu dan minum . tibe2 aku tgk, muka die berubah . aku tnya kenapa? pastu, die ckp, tu bukan air coke . aku pelik dan tak pecaya . then, mmber hulur dan aku pun teguk la air tu dgn rakusnya!! tibe2 . erkkkkkkkkkkkkkkkkkk~~!! weeeeeeeeekkkk!! "air apa ni????" *rasa mcm air gula melaka* . aku ngan member saling berpandangan . lepastu masing2 gelak terbahak2 . ingatkan air coke skali air gula melaka daaaaaaaa!!!



bila ingat balek, mesti rasa nak tergelak . akibat nak ponteng puasa, terminum air gula . hahahaha . bila jumpa mmber lama tu, mesti teringat kejadian tu . member tu pun sama . kehkehhehek~~



yang bestnya, dulu, bila tibe jer ramadhan, abah akan bg reward pada sesiapa yang :


1. khatam qur'an
2. puasa full


masa kitrg sekolah rendah, sapa khatam, abah kasik RM 50 kalo sekali khatam . biasanya kitrg khatam sekali jer . haha . pastu, sapa puasa full, extra duit raya . kira, time raya tu nanti duit raya kitrg berkepuk2 la . duit khatam + duit puasa full + duit raya dari mak + duit raya dari abah . hahahahaha~~ aku ni kdg2 mls je nk baca quran tu . penah sekali, aku xsempat nak khatam . bila abah tanye, aku jwb jer khatam . hek2 . so, dptlah duit . hahahaha!! nakal kan aku?


bila naik sekolah menengah pulak, syarat yang sama abah bagi . tapi, now, extradouble punye . sapa khatam sekali, dpt RM50 . sapa puasa full RM50 - RM80 . yang menyakitkan hatinye bila, adik aku yg no 2 tu . mentang2lah die hafiz, die tibai khatam 2 kali . errrr~kitrg yg lain, terkontang2 baca nk khatamkan sekali . huhu~ die dgn senang lenang jerrrrr khatam 2 kali . tak aciiiii~!!! pastu, aku bila puasa, opcoz laaa xpenahnye full . haha . tp abah tetap jugak bg duit sama cam yg pose full . kehkehkeh~~so, dorang pun jelessss tgk duit aku banyak . haha . pastu, bila time raya jer, adik2 spupu sume bangga dpt duit raya . tapi, aku ckp kat dorg



"alahhhh . kakak ngan abg ijat takpayah pun pegi raya umah org, dah dpt beratus daaa pun *sambil tunjuk2 duit kat diorg*"



hahaha . semua buat muke tak puashati . muke bengang jer . *kejadian ni biasa aku komplot dgn adik no 2* ahahahaha~ kesian jer tgk dorg bengang bile tgk duit raya kitrg . hahahhak!


macam-macam . bulan puasa, ada 1 mende yg aku paling suka! setiap kali berbuka puasa, mesti mak akan masak makanan yg berlainan setiap hari . tak pernah sama . hahaha . bestttt!! pastu, air yang wajib ada ialah air cincau! hari-hari mak akan beli cincau kat kedai . hehehe~ sebab cincau takkan dijual bila tak bulan ramadhan . wuwuwuwuw~



teringat jugak, masa nak bersahur . dari kecik lagi, mak ngan abah akan kejut sahur . kitrg akan bangun, pegi basuh muka, pegi kat meja makan . makanan dah sedia terhidang, nasi mak dah sendukkan, air milo mak dah tuangkan kat cawan semua org . tinggal nak suap makanan dlm mulut sendiri jer~ hahaha . gile kan?? pastu, bile da habis, masing2 angkat pinggan, basuh, then naik bilik sambung tido . begitulah rutin hari2 sepanjang bulan puasa . *errrr~sbnrnye, smpai skang mcmtu lagi* . ahahahahaha~ bile entah nak berubah . aku ni klo bab-bab memasak pagi2 buta camtu, mmg takkkkkk lah! haiiishhh~camne laaa nk kawen nnt . haha . camtu, aku ajak husband aku sahur 2-3 pagi kat lua jer . tak pyh susah2 nak masak2 pagi buta . hihihihi~



haaa~ tu cerita bulan puasa aku zaman kanak2 ribena . korang pulak camane?? mesti banyak kenangan jugak kan cam aku? hehehe~



ok lah . cerita dah tamat . aku nak pi tido dh . sebab esok ade presentation case



babai . nunite!!







p/s : R I N D U~ :(



0 komen anda:

Post a Comment