08 July 2011

boleh tolong beradab sopan sikit tak??!


ok . firstly aku nk mintak maaf if kata2 aku or ayat2 aku untuk post kali ni agak kasar sikit eh . aku sebenarnya, marah ni . tengah marah! huh~


di sepanjang menjalani praktikal kat HTAR, macam-macam perangai yg aku dh jumpa . btw, ni nk bg peringatan dekat nurse-nurse dan doc2 yang bertugas di hospital . tak kesah laaa mana-mana hospital pun . either swasta or government . aku tau la korg tu penat keje siang malam, tapi pleaseeee laaa jgn nk bersikap kurang adab kat patients yg ada n yg tengah terlantar sakit tu . diorg tu sakit!! cuba korg letak tempat korg kat tempat dia, and nurse or doc buat kurang ajar ngn korg . apa korg rasa????!


hmmm~sorry la if korg ade yg terasa . aku cuma nk tegur jer . aku pun budak belajar medic jugak . but my opinion, u shud be more polite when handling patients and take care ur personality . itu semua melambangkan diri anda sendiri . kalo kemas dan rapi dan juga sopan, korg akan dipandang baik oleh masyarakat sekeliling . dan akan lebih ramai yg percaya dgn kredibility korg . aku harap, korg boleh la improve sikap dan perangai korg tu . kerjalah dgn lebih ikhlas dan bertanggungjwb!! sebab, itu adalah AMANAH !


kalo nak bekerja tu, biarlah ikhlas . walau penat macamne pun, ko kene tetap bersikap sopan dan baik dgn patients yg korg rawat tu . walaupun certain patients tu bersikap annoying . dorg tu sumtimes, annoy pun sbb diorg sakit or tak tahan sakit . so, korg kene lah faham! aku paling pantang tgk nurse yg suke2 hati die je nk marah patients . weyyy! kalo korg tu tak reti nk bekerja, baik tak payah keje jadik nurse! korg takde ethic ke masa belajar dlm bidang jururawat tu? aiiiishhhh~ cube la korg bayangkan pesakit yg sakit tu family korg, takpun parents korg . pastu, ada nurse lain marah2 herdik2 n kurang ajar ngan family or parents korg tu . apa korg rasa?? perghh~ klo aku, mmg korg tak selamat dh laaa keje situ weyh .


doc-doc pulak lain ceritanya . iskkk~ i think personality is important in this field . walaupun korg penat macamne pun, tolonglah jaga penampilan tu sikit . jgn la serabai nak mati . hadoooi~ rounding ward dgn muke yg serabai, serabut . weyhhh~klo aku as a patient laaa kn, mampus aku tak pecaya doc2 yg mcm ni tau x . even penat macamne pun, jagalah penampilan . sebabnya, korg akan bertemu dgn ramai org dan pesakit-pesakit . so, if nak org pandang korg baik dan bagus, seharusnya ada penampilan dan adab yang baik . kalo yg lelaki tu, tolong la kemas-kemas sikit . rambut tu sikatlah! ni serabai jerrr . pastu muka lak cam tak mandi jer . if tak sempat mandi sekali pun, please laaa kemas . ni tak, kdg2 tu, lalu jer sebelah, perghhhh bau! klo macam ni laaa doc, patients yg korg rawat tu bukan bertambah sehat, makin bertambah sakit lah! kalo yg perempuan lak, kemas laa kan rambut2 tu . jgn laaa biarkan menggerbang or serabai . kan elok klo korg ikat rambut tu kemas2 or sanggulkan . kan ceria jer . then, put some lipstick on ur lips . br la berseri sikit . iskkk~ ini tak . pucat lesi, muka cam tak mandi . pleasee laa~


untuk aku compare kan doc kat hospital swasta ngn kerajaan adelah sangat2 lah berbeza . di hospital swasta diorg lebih kemas, bersopan, dan lebih meyakinkan berbanding dgn hospital kerajaan . di swasta, mereka menjaga pesakit dgn baik dan buat kerja tu pun dgn teliti . tak macam hospital kerajaan, yg aku tgk, kerja pun sambil lewa jer . siap slh diagnose lg . hiiishhh~ pleasseeee laa . kalau buat kerja tu, biarlah teliti dan rapi dan lebih bertanggungjwab~





3 komen anda:

oxaloacetate89 said...

yeah babeh! true2! cuba diorang letak diri sendiri terlantar kat atas katil tuh.cubalah rasa mcm mne rasenye bila x d layan dgn baik ms sakit.tggikan skit rasa empati dlm diri.niat kerja krn Allah.br x tarik2 muke.

LAVENDERIES SHAYLEE said...

yes! betul tuuuu tika! anti tul aku ngn org2 cmni..sbb tu aku lebih prefer private than government!

Queen of Potions said...

sb tu r kalu kat blood bank kitorg, xdek doc beb..maunyer doc tu mrh2 kat org yg nak donate blood hahaha

Post a Comment