17 December 2010

:: sesi . MENCANTIKKAN . diri ::



cantik??
itu subjektif . objektif nyer?? hehe . cantik luar dan dalam!
ade tak sape2 yg tak suke tgk kecantikan? ade ke??
ade ke sapa2 yg tanak cantik?? ade ke??

jwpnnye, opcos la tade!
klo de, mungkin org tu cacat~haha!!

so, kat cini aku nk kongsi cemane nk jg kecantikan kite, luar + dalam . aku pun takde la cntik ke pe ke kn, still in progressing to be better .
cantik tu perlulah dlm dn lua, klo muke cantik tp perangai cam sampah buatpe kn . bek lg tak cantik . haha!
ok, dh melalut!

ok, ni nk kongsi tip3 penjagaan muke yg saye amalkan! hihi~

FIRST :: cuci muka

biasanye, aku akn start cuci muka dgn cleanser . cleanser yg aku gunakan biasanye ialah cleanser MARY KAY *promote2* tp bila dh habis, aku lum de wit nk beli lg, guna dlu oxy~ gunakan cleanser yg berasaskan botanical, its safe . safe for ur skin n so on . hehe~ cara cuci muke pun de cara tau korg! bukan men tibai ikot suke jer, sbb muke kite ni pun de bahagian2 yg sensitip . terutamanye, bhgian bwh mata, kelopak mata n bibir . nk apply cleanser tu pun kne slow2, bukan kasar2 . n elak kn dr terkena mata n bibir .

SECOND :: use freshener

then, terbaik, gune kn toner tuk memberi kesegaran kat muke kite n tutup suma liang2 roma yg dh terbukak mase basoh muke td tu . selain mendapat kesegaran, muke akn terasa lebih bermaya . aku paling suka guna mary kay nyer moisturiser set 3 which is for oily controlled . best sbb terasa muke tegang~ala2 cm pakai botox lak kn . hehehe! apply sikit kat atas kapas muka, then sapu sekitar muka, but, kne elakkan mata n bibir . :)

THIRD :: apply moisturiser

moisturiser ni function die utk melembabkan kulit muke kite . muke kite kering sgt pun takleh, oily sgt pun takleh sbb t cepat tumbuh pakcik2 jerawat . hehe~ aku gune moisturiser mary kay set 3 . sbb ianya best! hiihihi~ bukan ape, mary kay ni aku suka sbb die leh campo2 kan set 1, 2 n 3 . aku biasa cmpo2 gune pkai set 2 n 3 jer . sbb tu tuk muke2 yg cm aku ni, muke yg biasa n oily kenkadang . :)

FORTH :: apply foundation

ni kalo sape2 nk kua lah . better use foundation utk jg muke dr habok2 kotor yg leh menyumbatkan liang2 roma muke yg mybbkn jerawat2 degil . kulit muke kite ni ibarat sponge laaa . cube korg bwk sponge putih jalan merata2 tnpa sbrg cover2 . last2 skli sponge yg putih tu bertukar jd kelabu2 asap kn? tp klo sponge td tu kite letak dlm plastik, bwkla kemana pun, sponge tu ttp pd warna yg sama kn? :)
mcm tu lah dgn kulit muke kite . so, bila kite pakai foundation tu, ibarat plastic yg kite selaputi sponge td . terpelihara . habuk2 tu x direct kne kat kulit muka kite . pemilihan foundation kenela gak betul, bukan men pkai ikot suka jer . klo muke tu cerah2 ala2 mat salleh tu, gunekn laaa ivory color . klo yg biasa2 guna beige or ivory yg rendah skit . bukannye klo muke tu da cokelat2 gelap tu, hang pi sapu ivory yg 105 punye lak . kang muke da mcm kelabu asap! buruk! hhuhu~pemilihan kene la betul eh . btw, first time aku pkai foundation2 bagai ni, aku try marykay nyer foundation~perghh! mmg fabuloussss giler lah! gune cikit jer dh sekata satu muke . tak perlu nk gune tebal2 seinci mcm opera cina lak kn . hihi . klo cm aku, biasa guna ivory 200 coz muke aku ni tak gelap, tak la plak putih melepak . haha!




LASTLY :: apply bedak kat muka

ekceli, certain org xsuke nk tepek2 ni kn, dorg lebih suke apply bedak jer kat muka . aku pun dlu cmtu, tp sejak sedar akan kepentingan menjaga muka ni, aku dh xbuat cmtu . hehe~ setakat ni, mineral powder mary kay lah yg paling2 syokkk skli . sekata and tak perlu touchup2 byk kali . sbb die menyerap minyak2 muke kite . pemilihan mineral powder gak perlulah betul, mcm kite pilih foundation . stu lg yg best dgn mineral powder ni kn, korg leh guna lama and klo korg taknak pkai foundation pun takpe, sbb mineral powder marykay ni, 2 dlm 1 . so, klo xsempat, leh jer apply powder jer . :)



:: seriusly, dis is the best mineral powder ever! u shud try now! ::


tu laaa antara2 penjagaan muke yg aku sllu buat bila nk keluar dr umah . if mlm2 tak perlu la bedak2 n foundation2 bagai tu . takat basuh muke, then smpai moisturiser dh cukup . hehe . biasa lepas bedak, br lah start make up session ye korg . utk sapa2 yg suke nk bermakeup2 ni . hehe~ aku paling busuk pun eyeliner jer lah . spy mata lebih tampak bermaya . ekekeke! yeke?? huuuu~

boleh jer klo nk gune selain dr mary kay, jgn ingat aku kata takleh plak taw! hehe . ni aku just nk share tips2 nk jaga muka jer . tp pe yg penting, korg mesti kene ada :

1. cleanser 2. mask 3. freshener 4. moisturiser 5. foundation 6. bedak muka [gunelah mineral powder, its better ]

0 komen anda:

Post a Comment