11 April 2010

:: kerja sambil belajar :: pengalaman pertama ::

Halloooo!!
br harini dpt nk berdepan dgn blog ku nie.maaf sbb lame meninggalkn mu.ngeee~~

ok!
entry kali ni pasal aku nk cite yg aku dh bertekad nk wat partime.bukan sengaja cr keje.tp KEADAAN telah MEMAKSA ku melakukn sedemikian.haiiihhh~~

keje pe?? keje kat kdai kopitiam~huh~~! xpernah lg aku terpk nk keje kat kdai mkn.but,terpakse..xleh laa nk memilih sgt.xpe.....mencari pengalaman.

walaupun br je keje, tp byk mende yg aku dh belajar.keje nie mengajar aku erti kesabaran dimane bile dimarahi oleh customer, oleh boss.kesabaran melayan kerenah customer yg kdg3 cam bagos! walaupun hati ku skt tgk kerenah diorg tuh, tp muke kene sentiase snyum [mcm hipokrit lahh pulakkk] but u shud remember dat "CUSTOMER ALWAYS RIGHT".so,pe jer customer tu ckp,sume kite kne iyekan.beri ape yg diorg nk.puaskan hati pelanggan.huhu~~

Hari ke2 keje :
x penat sgt.best.sbb keje siang.dtg kul 8pg till 4pm.mmg ramai customer.hmmm~~tp time nie aku berdepan dgn manager yg dtg kat citu.n boss kecik yg sgt kerek.sbr je laaa aku ngn amoi tu.aku taw laaaaa etika pemakaian cane,tu pun br jer bbrp min aku diterangkan etika pemakaian ms keje oleh manager franchies BANGI KOPITIAM tu.huh! len kali,bgtaw awal2 cane etika pemakaian b4 masok kje.pe daa~!!

Hari ke3 keje :
huh~~ni firstime aku masok keje ptg till mlm.5pm-1am.huhu~~gilerrr penat nk mampus.upenye, mlm adelah lgi penat dr siang sbb byk gile customer tapi waiter cikit.xmenang tangan dibuatnye.aku lah waiter, aku lah cashier and akulah yg buat roti.gilerr!! but its fun coz i learn new things there.expecially in making bread, toast for customer.bile dipikir3kn balek, dela aku ase cam aku tgh dlm CAKE MANIA.hahaha~!!! arinie, byk gile kesalahan yg kitrg wat.slh key in order, slh anta mknn, lambat anta mknn.ade tu, customer da bis mkn sume tp still de mknn yg pending.abesss laa ktrg kne mrh.hmmmm~~mungkin dak3 tuhh sume da letih kot.tp kan, aku respect tul dgn pekerja3 kat citu,energy diorg len mcm.even keje dr 7pg-1pg,diorg ttp kuat.hmm~~tp kesian gak tgk diorg, nk3 lg aku tgk bhs diorg sgt sukar utk difahami.BM tungang langgang.aku sendiri terkial3 nk blas blek pe yg diorg tnye.huuuuu~~kbykn diorg dr mynmar + indon. so far.....diorg sume bek3 belaka~~~nk3 lg, aku sorg jer waiter pompuan~ngeeee~!! [sume pekerja kat citu laki okay!] hehe~~



aku harap aku dpt menguruskan masa dgn lebih effective memandangkan kerja smbil belajar bukanlah suatu perkara yg mudah.kne ade motivation yg kuat. BUT bgos gak aku rase keje nie,coz ia mengurangkan kadar OVERSLEEP BAD HABIT aku.ngeee~~


0 komen anda:

Post a Comment